Informatie voor beginners

Welkom op deze pagina. Leuk dat je belangstelling hebt voor het modelvliegen. Misschien denk je wel: "Yes, dat wil ik ook!" En heb je op internet al de mooiste vliegtuigen, helikopters en radiobesturingen gevonden. Van best goedkoop tot niet te betalen. Je vraagt je dan waarschijnlijk af wat je moet kiezen en hoe je het moet aanpakken. Deze rubriek geeft daar antwoord op en kan helpen een teleurstelling te voorkomen.

Deze rubriek geeft geen informatie over drones. Beginnende dronevliegers willen wij echter wel wijzen op de regelgeving van de rijksoverheid.

Is modelvliegen wel echt iets voor mij?

Voor die vraag is het goed je te realiseren dan een echt modelvliegtuig iets heel anders is dan het speelgoed dat je voor een paar tientjes bij de speelgoedshop koopt. Hoewel de hobby niet duur hoeft te zijn, is de eerste investering voor velen toch wel fors. Ook daarna zul je geregeld kosten hebben. Vooral bij landingen ontstaat er zo nu en dan schade. Die zul je moeten kunnen en willen repareren. En een crash overkomt zelfs de beste wel eens.

Verder is het vliegen niet iets wat je zomaar kunt. Daarvoor moet je veel lesvluchten maken met een beginnersmodel. Zo'n (makkelijk vliegend) model is niet het spectaculaire (moeilijk vliegende) schaalmodel dat je nu waarschijnlijk voor ogen hebt. Ook zul je het een en ander moeten leren over allerlei technische aspecten. Als je impulsief bent en weinig geduld hebt, of als je moeite hebt om tegenslagen te incasseren, kun je misschien maar beter niet aan modelvliegen beginnen.

Wat wil ik eigenlijk?

Vraag je eerst eens af wat je precies wilt, voordat je iets koopt.

  • Wil je vliegen met een motorvliegtuig of met een helikopter?
    Misschien wil je het allebei, of wil je vliegen met een zweefvliegtuig. Houd het in dat geval voorlopig bij een motorvliegtuig. Dat is het eenvoudigst te leren en is het goedkoopst.
  • Wil je alleen vliegen of ook bouwen?
    Dit bepaalt wat voor model je het best kunt kopen (we komen daar verder op terug).
  • Wil je lid worden van een club?
    Als je geen lid van een club wilt worden of als er geen club is waar je naar toe kunt gaan, kun je beter niet aan een motorvliegtuig beginnen. Zonder instructeur die je model kan 'invliegen' en die bij stuurfouten kan ingrijpen, zul je vrijwel zeker meteen crashen.
    Hoewel vliegen met een helikopter moeilijker is dan vliegen met een vliegtuig, kun je helikoptervliegen nog wel zonder instructeur leren. Een helikopter kun je immers snel op de grond zetten als het mis dreigt te gaan. Tenminste, als je laag bij de grond blijft en bij voorkeur ook een oefenlandingsgestel gebruikt. En je de instructies van de fabrikant en van internet goed opvolgt. Maar hulp van een instructeur maakt alles wel veel gemakkelijker. Vooral het goed afstellen van een helikopter is lastig als je nog geen ervaring hebt.

We raden vliegen op andere plaatsen dan een clubveld ('wildvliegen') ten zeerste af. Ga je toch wildvliegen, doe dat dan op een plaats buiten de bewoonde wereld, waar je rondom minstens 300 m vrije ruimte hebt en zonder omstanders. En doe het alleen bij windstil weer met een lichtgewicht elektrisch aangedreven model (maximaal ca. 0,8 kg).

Heb je die ruimte niet, dan zou je een 'park flyer' kunnen nemen.

Hoe oud moet/mag ik zijn?

Er zijn geen strikte leeftijdsgrenzen. Voor het vliegen wijst de praktijk op een minimumleeftijd van ongeveer 12 jaar, waarbij begeleiding van een volwassene zeer wenselijk is. Bedenk dat een modelvliegtuig of -helikopter geen kinderspeelgoed is. Met name een draaiende propeller of rotor is erg gevaarlijk. Ook de moderne accu's kunnen bij verkeerd gebruik (brand)gevaarlijk zijn. En met je model kun je anderen gemakkelijk schade of zelfs ernstig letsel toebrengen.

Om zelf een model te kunnen bouwen dat goed en veilig vliegt, of om een schade te kunnen repareren, moet je meer in huis hebben. De minimumleeftijd daarvoor is ongeveer 16 jaar.

Ben je gepensioneerd en wil je een jeugddroom alsnog in vervulling laten gaan, dan is vooral van belang dat je reactievermogen, zicht en gehoor nog goed zijn.

Wat heb ik allemaal nodig en wat kost het?

Reken op € 400 tot € 800 voor de eerste investering. Soms is in het tweedehandscircuit een mooie 'complete hobby' voor een goede prijs over te nemen, maar neem dan iemand met ervaring mee om een miskoop te vookomen.

Speciaal voor jongeren die het bouwen van/vliegen met een modelvliegtuig eerst eens willen proberen, heeft een GMVC-lid een heel goedkoop en gemakkelijk te bouwen beginnersmodel "Spip" ontworpen.

In alle gevallen heb je het volgende nodig:

  • Radiobesturing (zender en ontvanger)
  • Acculader
  • Aansprakelijkheidsverzekering
    Als het goed is, heb je (of hebben je ouders) al een verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid in het algemeen. Ga in elk geval even na of de polisvoorwaarden schade als gevolg van een modelvliegtuig niet uitsluiten. Laat de polis zo nodig aanpassen.

Voor vliegen met een elektrisch aangedreven motorvliegtuig heb je verder nog nodig:

Voor vliegen met een elektrisch aangedreven helikopter heb je verder nog nodig:

Het volgende is de moeite van het overwegen waard:

  • Zenderpult
  • Meter voor het meten van de motorstroom en de spanningen van de accucellen.
  • Simulator voor op de PC
    Eigenlijk zou je dit als eerste moeten aanschaffen, zeker voor helikoptervliegen. Je spaart er gegarandeerd crashes mee uit! Maar een simulator alleen is niet voldoende om te leren vliegen.

We raden elektrische aandrijving aan: het is goedkoper, gemakkelijker, stiller en schoner dan aandrijving met een verbrandingsmotor.

Enige kooptips:

Houd bij het kiezen van een model ook rekening met onderdelen die slijten of die wel eens stuk kunnen gaan: kies een model waarvoor deze onderdelen goed verkrijgbaar zijn en tegen een betaalbare prijs. Dit geldt met name voor helikopters.

Pas bij radiobesturingen op met bestellen bij buitenlandse webshops: de apparatuur kan in Nederland illegaal zijn (ook als het een bekend merk is). En bij niet-gangbare merken is langdurige service en levering van bijvoorbeeld extra ontvangers voor latere uitbreiding niet altijd gegarandeerd.

Helaas is er ook veel ondeugdelijke waar in omloop, en dat zijn niet altijd de goedkoopste artikelen. Raadpleeg voor de cruciale artikelen, zoals de radiobesturing en de servo's, reviews van anderen die je voor gingen.

Welke stappen kan ik het best nemen?

  1. Ga naar een club, maak kennis en laat je informeren. Vraag of je lid kunt worden en wie je dan zou kunnen helpen.
  2. Stel voor jezelf een budget vast voor de eerste investering en de maandelijkse hobby-uitgaven.
  3. Inventariseer wat je wilt hebben en wat dat gaat kosten. Stel je plan bij als het niet binnen je budget past.
  4. Bespreek je plan met ervaren modelvliegers op de club.
  5. Schaf de artikelen aan en word lid van de club.
  6. Lees de gebruiksaanwijzingen en bouwinstructies van de artikelen goed en bouw het vliegtuig of de helikopter. Vraag zo nodig hulp van iemand met ervaring.
  7. Laat je vliegtuig of helikopter goed controleren door een instructeur. Laat de instructeur het model vervolgens invliegen.
  8. Maak lesvluchten met de instructeur steeds naast je. Begin met het oefenen van het brevetprogramma zodra het vliegen enigszins lukt.
  9. Haal je brevet. Breid je hobby en vaardigheden uit in kleine stapjes.